Att teckna en försäkring är inget som vanligtvis skapar reaktioner. Vi tecknar försäkring på våra bilar, på våra hem och våra mobiltelefoner. Det gör vi för att ”det är så man gör”. De flesta av oss lägger inte ner jättestora ansträngningar på att jämföra villkor och pris utan vi gör det per automatik.

Jag tror till och med att många av oss tecknar försäkringar utan att ens fundera över vilka risker det är vi egentligen är rädda ska inträffa just oss. En sprucken skärm, en krock eller en vattenläcka är väl på sin höjd sådana risker man helst önskar undvika. När det gäller oss själva, våra barn och hälsan i allmänhet så börjar det bli lite mer problematiskt. För vi har världens bästa sjukvårdvård och vi förutsätter att vi kommer få vård när vi behöver och att samhället kommer stötta oss om något skulle hända. Och så är det förstås! Därför betalar vi skatt och vi har en trygghet som vi tar för given.

Vi som försäkringsbolag har ett jättestort ansvar i att leva upp till det vi utlovar och se till att hjälpa individen om hen har en försäkring. En allmän uppfattning om försäkringsbolagen är att vi har krångliga villkor och någonstans i den finstilta texten som ingen läser så står att just det du skadats av täcker vi inte. Att vi liksom existerar för att luras och bara tjäna pengar.

En försäkring handlar i grunden om att du som konsument ska ta ett aktivt val i vad du önskar försäkra. Om det är mot vattenläckor, spruckna skärmar eller sjukdom och olycksfall så har du som konsument ett lika stort ansvar att sätta dig in i försäkringsbolagets villkor som vi har att vara tydliga.

Den senaste månaden har vår satsning på ett bättre försäkringsskydd för kvinnor uppmärksammats och vi har blivit ifrågasatta, vilket jag tycker är bra för det betyder att något inte är helt tydligt med vårt budskap och vi ges möjlighet att förklara.

Krönika Helsingbords Dagblad. Oron för förlossningsskador ska tas på allvar.

Först ut var en krönika i Helsingborgs Dagblad där skribenten skriver ”Oron för att få en förlossningsskada har nu alltså blivit en försäkringsfråga, vilket är djupt olyckligt. Av allt att döma innebär försäkringen att kvinnor får betala en dyr premie för sådan vård och behandling som regionerna redan idag ska tillhandahålla och framöver måste prioritera.” Läs mer här.

Vi håller inte med om att det är djupt olyckligt att kvinnor numera kan välja att teckna en gravidförsäkring som för första gången erbjuder ett ordentligt skydd även för den gravida. Det har hittills saknats och behovet av ett försäkringsskydd är inte något nytt och vi vet att förväntningen på skyddet i de traditionella gravidförsäkringarna inte stämt överens med den faktiska omfattningen.

Sak & Liv: Varning! Gravidförsäkringen kan täcka mindre än du tror

Det kan vi läsa om här.

Vi håller helt med skribenten avseende att kvinnor ska få den vård och behandling som behövs efter en förlossning men det ska gälla alla former av kvarstående besvär, inte bara de som orsakas av de svårare förlossningsskadorna. Vi vet att så inte är fallet idag. Kvinnor vittnar om långa vårdköer och att de inte blir tagna på allvar med sina besvär. Det är fantastiskt att antalet svåra bristningar sjunker i antal men vi vet också att 1/10 kvinnor kommer få en vaginal bristning (en så kallad Grad 2 bristning) som kan ge kvarstående invalidiserande besvär som smärta, urininkontinens, tyngdkänsla med direkt negativ påverkan på en kvinnas livskvalitet. Hör Eva Uustal prata om dessa besvär i Plånboken P1.

Skribenten skriver vidare om mervärde. ”I detta fall består mervärdet i att patienten har möjlighet att få en blygsam ersättning om 10 000 tkr vid en svårare förlossningsskada som skulle leda till att patienten får en stomi.”

Mervärdet i vår försäkring är inte de 10 000 tkr som utbetalas som ersättning vid ändtarmsamputation och rektalvaginala fistlar. De här skadorna är mycket ovanliga och kräver ett team av specialister och vården tillhandahålls endast inom offentlig sektor. Eva Erlandsson – Senior ekonom på Svensk Försäkring förklarar ”Det finns några tillfällen då en sjukvårdsförsäkring inte kan erbjuda vård. Det gäller viss högspecialiserad vård som endast tillhandahålls på storsjukhus i landstingens regi. Den är inte tillgänglig för försäkringspatienter, eftersom försäkringsbolagen endast kan sluta avtal med privata vårdgivare. I dessa fall hänvisas den försäkrade till den offentliga vården och får då ersättning för patientavgiften.” Läs mer här.

Mervärdet i försäkringen ligger i att kvinnan får en gynekologisk utredning av specialister inom förlossningsskador och om hon bedöms ha sådana skador som kräver en kirurgisk åtgärd så kommer hon erbjudas operation utan väntetider.

Det skribenten inte nämner i sin krönika är att förlossningsskador inte är något som vi som försäkringsbolag har hittat på utan det har funnits alltid. Den stora skillnaden ligger i att kvinnor idag ställer helt nya krav på vården och sina kroppar efter en förlossning. Kvinnor accepterar inte längre kvarstående besvär och har nu höjt sina röster. De senaste åren har kvinnokroppen äntligen få ta plats på den allmänna arenan. #Metoo-rörelsen är ett exempel på detta. Men även förlossningsvården har ställts i fokus och kvinnor har börjat ifrågasätta om kvinnokroppen verkligen måste tappa basala kroppsfunktioner som att kissa eller bajsa på sig. Det här har lett till en enorm efterfrågan på eftervården som har svårt att hinna med vilket leder till att vårdgarantierna brister och vårdköerna ökar.

Vi är övertygade om att svensk sjukvård jobbar hårt och framgångsrikt med att lösa det ökade behovet och den miljon mammastygn som förlossningsvården syr varje år är ett sådant exempel!

Skribenten avslutar med en önskan om att slippa ”hjälpande” försäkringsbolag men vi tror att behovet av ett försäkringsskydd för kvinnor är minst lika stort som för män som skadar sig på fotbollsplanen. Vi tycker att förlossningsskador ska mötas med samma omsorg och respekt som en avsliten hälsena eller ett brutet nyckelben.

Vi uppmärksammades även i en krönika hos Feministiskt Perspektiv där skribenten diskuterar behovet av en sjukvårdsförsäkring för kvarstående besvär efter en förlossningsskada samt att kvinnor ska kunna köpa sig före i vårdkön.

Det vi tycker är konstigt är snarare att försäkringsbolagen tidigare inte har sett en förlossningsskada som en ersättningsbar skada just för att den uppkommit vid en förlossning. I det traditionella gravidförsäkringarna har kvinnan tidigare kunnat få små eller ingen ersättning om hon skadas svårt vid förlossningen. Jag vill vara extremt tydlig i att vi INTE har tagit fram det här skyddet för att tjäna pengar på kvinnors rädslor. Vi har tagit fram produkten för att vi vet att det finns ett stort behov av den.

Det här är vårt sätt att utifrån ett försäkringsbolags förutsättningar bidra i kampen till alla musklers lika värde och det är anmärkningsvärt att försäkringsbolagen 2019 inte lyckats hitta ett sätt att försäkra kvinnokroppen.

Vi samarbetar med privata vårdgivare för att lagen skyddar samhällets invånare genom att offentlig vård ska erbjudas alla. Våra kunder går INTE före någon offentlig vårdkö. Snarare hjälper försäkringen genom att den lyfter bort kvinnor ur offentlig vårdkö och lättar på trycket inom offentlig vård. Läs mer här.

Vi som kämpat för att förändra den här skärvan av medeltiden som vi fann i de gamla villkoren är ett gäng dedikerade mammor som delar samma erfarenheter som många andra kvinnor. Vi har också förlossningsskador som vi inte fått ersatta. Vi har också väntat i vårdköer eller inte alltid blivit tagna på allvar med våra besvär. Men vi jobbar också på ett försäkringsbolag och det har vi lyckats förändra! Moderna Försäkringar erbjuder numera ett försäkringsskydd för kommande generationer kvinnor som kommer få den hjälpen och den ersättningen vi inte fick.