Hjälp kroppen på traven

Om du inte har en förlossningsskada så försöker du förmodligen att komma ihåg att göra de där knipövningarna varje dag som alla tjatar om. Om du däremot har en förlossningsskada så kan du behöva extra hjälp med träningen. Rätt hjälp.

Sjukgymnast för snippan

Absolut! Och när du tränar knipövningar är det ju inte bara själva snippan som ska bli tajtare och starkare efter förlossningen, utan hela bäckenbottenmuskulaturen.

Träna inför en operation

Om du har diagnostiserats med en förlossningsskada som kräver operation eller reoperation behöver du ofta träna upp bäckenet inför. Det kan låta konstigt kanske, men det är viktigt att träna musklerna att slappna av, samt träna de som inte skadats till att bli starkare. Både avslappning och styrka kommer att hjälpa återhämtningen efter operationen. 

Hur hittar jag hjälpen?

Först och främst ska du söka en sjukgymnast eller fysioterapeut (som är typ samma sak) som är specialiserad inom obstetrik, gynekologi och urologi. På www.fysioterapeuterna.se finns en kompetenskarta där alla fysioterapeuter med rätt kompetens finns listade. Där ser du vart du kan vända dig med följande:

  • graviditetsrelaterad rygg- och bäckenproblematik
  • smärta- och muskeldysfunktion efter förlossning eller gynekologisk operation
  • urin- och analinkontinens
  • förstoppning och tömningsbesvär
  • framfall
  • smärt- och spänningstillstånd i bäckenbotten
  • sexuella problem

Obs!

Dessa fysioterapeuter brukar även göra vaginala och anala undersökningar så det bör du vara förberedd på.