Första dagarnas återhämtning

På samma sätt som du antagligen kände av omställningen att bli gravid, så kommer du känna när kroppen ska ställa tillbaka från gravid till icke-gravid.

När barnet är ute börjar kroppen omedelbart att anpassa sig till att inte längre vara gravid. Det gör den genom att gå igenom flera läkningsprocesser. Bukhinnan, organ och bäckenbotten ska åter till sina tidigare storlekar och positioner. Sårytan som blivit där moderkakan fäst ska dra ihop sig och läka. Och inte minst ska kroppen ställa om sig från att vara sprängfylld med graviditetshormoner till att nu istället vara sprängfylld med amningshormoner. Hur naturligt detta än är, så låter det ju rätt jobbigt om man tänker efter. Och ja, det är det. Det tar mycket energi och därför är det superviktigt att man som nybliven mamma lyssnar på kroppen och inte tar ut sig för tidigt. Vila. Ät. Drick massor med vatten. This too shall pass.

Om du har fått en bristning eller om du fött med kejsarsnitt ska även dessa sår läka.

Det är normalt att läcka urin den första tiden efter förlossning men det ska lägga sig i och med att svullnaden i underlivet går ner, hormoner ställer om sig och musklerna återfår sin rätta plats. Börja med bäckenbottenträning försiktigt, identifiera att du har knipet. Amningen påverkar slemhinnor och livmodern mycket, låt därför läkningen ta tid och låt kroppen hinna med. Det du kan göra är att äta, dricka och vila för att skapa bra förutsättningar för din kropp. Sömnen är mycket viktig och svår att få tillräckligt av i början. Sov när barnet sover, se till att få i dig vätska – extra mycket om du ammar och ät regelbundet. Både amning och läkningsprocesser kräver energi, och dessa processer blir lätt eftersatta om du inte får tillräckligt med mat och sömn. Läkningsprocessen är lång, nio månader gravid och nio månader (minst) för att komma tillbaka. Kroppen läker inifrån så öka aktivitetsnivå successivt och försök att lyssna på kroppen.

Oftast går familjen hem från BB dygn tre, det är också ett dygn som kan vara mycket påfrestande känslomässigt. Amningen har knappt kommit igång, hormonella omställningar är som störst och många känner sig nedstämda de här dygnen. Om nedstämdheten inte vänder efter en vecka bör man söka hjälp. Ta det lugnt med för mycket krav och besök de här dygnen. Låt er familj landa först.